fredag 31 december 2010

Nytt fall av synkretism i Svenska kyrkan

I Dagen läser vi hur Svenska kyrkan i Lund bjuder in Dalai Lama att tala i en gudstjänst. Det är verkligen dags att reagera!

Att människor möts och samtalar är alltid bra men att släppa fram överhuvudet för en religion som inte erkänner Kristus till att tala i en gudstjänst som är ämnad att ära och föra närmre Kristus är fel!

Att bjuda in till gudstjänstens gemenskap och samtal i ANSLUTNING till den samma men i en neutralare lokal än kyrkorummet hade varit nog.

Detta tilltag visar återigen på dubbelmoralen i Svenska kyrkan - inga dogmer, bara du inte hävdar att något är sannare än något annat! Utträdet närmar sig...

4 kommentarer:

  1. Fast i dessa fall brukar tyvärr den romerska kyrkan inte vara bättre. Den förre påven satte t.ex. en Buddhastaty på tabernaklet i katedralen i Assissi samband med ett möte kring religionsdialog.

    SvaraRadera
  2. Det är sannerligen sorgligt vad som händer i svk...

    SvaraRadera
  3. Jag är så glad att jag inte behöver bry mig om svk längre.
    Dessutom tillhör jag dem som tycker om att sitta kvar efter mässan och låta allt sjunka in. Då är det könt att vi inte ens har kyrkkaffet i samma lokal. Det ska vara en plats för bön.
    Men senast jag var svk på en konsert/mässa satt alla med pepparkakor och glögg i bänkarna. Trevligt kanske. Jag vet inte. Men mycket till andakt var det inte.
    Naturligtvis ska vi samtala med representanter från andra religioner. Men inte under mässan, tack.
    Pax
    Tobias J.

    SvaraRadera
  4. Anonym, jag har inte läst något om detta och det känns somtråkig läsning. Dock vill jag peka på det finns en viss skilland mellan att tillfälligt, under en samtalsrunda, å ena sidan ha en staty av en lärare i kyrkorummet och å andra sidan låta en företrädare tala i gudstjänsten. Kanske hade den Helige Fadern också sina skäl?

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill delta i processen med en kommentar. Jag granskar alla kommentarer innan publicering. Välkommen!