måndag 16 augusti 2010

Fredagstankar i efterhand

I Göteborgs-Posten kunde man nyligen läsa om alla sägner kring fredagen den 13:e. Är det någon mer än jag som blir störd av denna artikel? Det finns inga faktafel såvitt jag kan förstå. Ändå är det något med en ton av ironi och udd mot kristendom som stör.

För naturligtvis är kristendomen ”boven i dramat” och det är denna tro som enligt artikeln gjort fredagen tråkig. Fullheten i att (lång)fredagens sorg och ånger har ett slut i söndagens (påskdagens) glädje finns såklart inte med ens som en tanke. För nu, när vi har kastat av oss det kristna oket, mår vi ju så mycket bättre…

Jag finner det intressant hur man i en så pass initierad och korrekt artikel samtidigt kan pressa in så mycket åsikter. Förhoppningsvis är det artikelförfattarens ovana att skriva om folklore som slår igenom. Jag tycker att bristen på kunskap, förståelse och respekt tränger ut ganska ymnigt mellan raderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill delta i processen med en kommentar. Jag granskar alla kommentarer innan publicering. Välkommen!