tisdag 13 april 2010

Möte över en Rosenkrans

Den här bloggen var egentligen inte tänkt för små, snabba inlägg, men undantag kan få bekräfta en sådan regel.
Sedan en tid tillbaka läser jag i hemmets lugna vrå trevande den heliga Rosenkransen så ofta schemat tillåter, eller en gång i veckan. Idag är det tisdag och till skillnad från de allra flesta, tänker jag, som deltar i tisdagsbönen, ber jag Rosenkransen varje tisdag kl. 21.00.

Jag trevar och fingrar på mitt radband och jag älskar det. Naturligtvis gör jag ett och annat fel, bland annat har jag inte koll på vilket av de heliga mysterierna som bör begrundas vilken veckodag. Jag har heller egentligen ingen aning om hur man i detalj läser Rosenkransen som en förbön. Jag inser att jag chansar en del när jag hanterar ett mysterium i veckan och när jag blandar de trosriktningar jag för tillfället lever mitt emellan, men jag gör i alla fall mitt bästa.

Idag fastnade jag först framför SVT:s Aktuellt där biskop Anders och Marcus Birro båda invervjuades. Att sedan, några minuter sent, sätta sig och läsa Rosenkransen var något av en prövning och ett försök från mig att stå fast i den övertygelse som så sakteliga mognar hos mig.
Just denna vecka stod Ljusets mysterier på tur. Detta tar jag som ett möte med den levande Herren. Jag må vara en arm, fattig syndare som vacklar i övertygelsen, men jag tror att Guds nåd är större mina synder och därför vågar jag tro på tilltalet jag upplevde.

Att förklara kan förta mysteriet. Däremot, för den som inte har information om vilka mysterier som begrundas genom dekaderna i Ljusets mysterier, så listas de här:

  • Jesu dop
  • Bröllopet i Kana
  • Jesus predikar om Guds rike och om omvändelse
  • Kristi förklaring på berget Tabor
  • Jesus instiftar nattvarden

Idag bad jag med i tisdagsbönen inte bara för de intentioner som anges på hemsidan, utan också för offren, för prästerna och biskoparna som nu behöver lägga massor av tid på att städa upp i byken och för prästerna som har syndat så grovt, ja, för Kyrkans helande.

I sammanhanget förvånar det mig något att jag inte har sett fler uppmaningar om gemensamma böner enligt traditionen, för Kyrkans helande. Kanske har jag inte letat nog...

2 kommentarer:

  1. Det är mycket inspirerande att ta del av din väg. Jag hoppas den kan förnya och stärka dig på alla sätt i tron.

    Själv har jag aldrig fått rosenkransen att fungera som det instrument det avsetts, trots tappra försök. Men, jag inspireras nu att försöka igen!

    Mer om rosenkransen hittar du faktiskt på wiki: Rosenkransen

    Eller, på denna sida?

    SvaraRadera
  2. Jag älskar rosenkransen! Var inte orolig över att du gör fel, för alla är vi barn i början, och övning ger färdighet. Jungfru Maria blir glad över varje rosenkrans, hon uppmanar ju alltid sina barn att be den.

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill delta i processen med en kommentar. Jag granskar alla kommentarer innan publicering. Välkommen!